COMMUNICATIE WAAR JE ENERGIE VAN KRIJGT
DB COM heeft een voorliefde voor stevige en innovatieve projecten die invloed hebben op de directe leefomgeving van mensen. Op het snijvlak van strategie, creativiteit en uitvoering.
Projecten in de fysieke leefomgeving zijn vaak politiek gevoelig en vragen om zowel intern als extern draagvlak om de beoogde doelstellingen te halen. Een triple-helix+ samenwerking tussen inwoners, belangenorganisaties, overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen. Om dit te bereiken heeft DB COM zich laten inspireren door grote denkers die resultaat voorop stellen.
"Iedereen weet wat hij doet, een gedeelte weet hoe hij het doet, maar weinigen weten waarom hij het doet."
Start with why
Simon Sinek bracht in 2009 een schokgolf teweeg met zijn boek en TedTalk 'Start with why'. Een even simpel als effectief model om naar de wereld te kijken. Bedrijven, personen, maar ook programma´s en projecten kunnen alleen (op de langer termijn) succesvol zijn als ze starten met 'why'. Waarom wil je aan gebiedsmarketing doen? Waarom wil je een participatieproject starten? Waarom wil je communiceren of mensen hun gedrag beïnvloeden? Door telkens de vraag te stellen wordt het antwoord steeds scherper en daarmee helder wat je moet doen en hoe je het moet doen. Loopt een project niet lekker? Ga dan terug naar de basis en herdefinieer je 'why'.
Strategisch Communicatie Frame
Om tot een strategie te komen hanteert DB COM het Strategisch Communicatie Frame van communicatiegoeroe Betteke van Ruler. Een methode voor het bepalen van een effectieve strategie. Of het nu gaat om een communicatiestrategie voor de lange termijn voor de organisatie, voor een op handen zijnde fusie of een communicatiestrategie waarmee je programmadoelen wilt realiseren. Het is een agile methode waarmee je sneller kunt inspelen op de actualiteit en toch de regie kunt houden.
Gedragsverandering
Communicatie gaat bijna altijd over gedragsverandering. En we weten allemaal dat gedrag veranderen moeilijk is. Of het nu gaat om stoppen met roken, de trein pakken in plaats van de auto of afval scheiden. Door je goed te verdiepen in de doelgroep en het getoonde ongewenste gedrag ben je in staat om het gedrag te beïnvloeden. Wat zijn de drijfveren en de triggers? Wil de doelgroep wel het gewenste gedrag vertonen? Of is deze niet in staat om het gewenste gedrag te vertonen? DB COM gebruikt verschillende methoden en technieken om gedragsverandering teweeg te brengen. Waaronder CASI, 7E-model, Fogg's behaviour model en het BSR-leefstijlenmodel van MarketResponse.